FAQ – Frequently Asked Questions
Wat te doen als de notebook niet naar behoren functioneert.
In deze FAQ-lijst staan veel voorkomende vragen met de mogelijke oplossingen
- Indien er verstoringen zijn bij het gebruik van de notebook. Probeert u de genoemde oplossingen dan eerst zelf toe te passen.
- Indien dat niet helpt, kunt u op school vragen om assistentie bij de Servicedesk in het Studiecentrum. Zij kunnen wellicht ook constateren wat er niet goed werkt en de verstoring mogelijk oplossen.
- U kunt ook bij W-IT langsgaan in de Betje Wolffstraat 319 in Den Haag. Zij kunnen bepalen of er wat aan te doen is.
Indien het defect niet te verhelpen is, krijgt u binnen de huurovereenkomst een vervangende notebook en kunt u de notebook omruilen.
Wat te doen als de notebook niet naar behoren functioneert. 1
Batterij-staat en vervanging 2
Na opladen batterij, gaat de notebook niet aan. 3
Notebook valt uit of de batterij laadt niet goed op. 3
Toetsen geven verkeerde karakters 4
1. Batterij
- Batterij-gebruiksduur
Het is met in gebruik zijnde (refurbished) apparatuur niet mogelijk te garanderen dat de batterij een volledige (school)dag meegaat.
In sommige gevallen stelt de fabrikant, dat “de batterij langer meegaat dan 8 uur”.
Dat is echter in het ideale geval, waarbij de batterij en de notebook nieuw is, alle energiebesparende instellingen maximaal energiezuinig zijn toegepast en de notebook en programma’s energiezuinig gebruikt wordt.
De accu is een onderdeel dat snel slijt. Het is ook daarom niet op enig moment te zeggen hoe lang op de accu zonder netstroom is te werken.
De capaciteit van de batterij om volledig op te laden neemt af in de loop van het gebruik, wat bij refurbished apparatuur en bij het huidige gebruik niet bekend is.
De garantie op batterijen is om die reden dan ook expliciet uitgesloten van de garantie op verhuurde en refurbished apparatuur.
- Batterij-staat en vervanging
De accu is een onderdeel dat snel slijt, het is daarom niet op voorhand te zeggen of de accu naar behoren werkt. De capaciteit van de batterij om volledig op te laden neemt af in de loop van het gebruik, wat bij refurbished apparatuur en bij het huidige gebruik niet bekend is. De garantie op batterijen is om die reden dan ook expliciet uitgesloten van de garantie op verhuurde en refurbished apparatuur.
Afhankelijk van de staat van de batterij kan de batterij mogelijk niet maximaal opgeladen worden, waardoor opladen mettertijd (steeds) frequenter noodzakelijk is. Met aanpassingen bij instellingen van energiebeheer in programma’s en door energiezuinig gebruik (bijvoorbeeld verlagen van de lichtsterkte van het scherm of geluid), is de gebruiksduur met batterij te verlengen.
Staat van de batterij
Een accu is een onderdeel dat onderhevig is aan slijtage. Met software kan de staat van de accu worden uitgelezen. De technische specificaties van de accu zijn te zien met bijvoorbeeld het pakket BatteryInfoView, dat op de BatteryInfoView site is te downloaden. Het programma toont bij uitvoering een lijst met onder andere de fabrikant, temperatuur, spanning, stroom en de “health” van de batterij.
Als de “full charged capacity” van de batterij lager wordt dan 50% van de “designed capacity”, overweeg dan vervanging van de batterij.
Vervangen batterij
Een batterij ter vervanging binnen de huurovereenkomst is een batterij uit de serie refurbished apparatuur, waarbij de health-staat van de batterij onzeker is.
Stuur voor vervanging een mail naar support@circulap.nl onder vermelding van het ID-code of serienummer van de notebook.
Een nieuwe batterij is op de site www.byod.service.nl aan te schaffen.
- Na opladen batterij, gaat de notebook niet aan.
De notebook moet aan gezet kunnen worden, zowel met als zonder de aangesloten voeding – ook ná het opladen van de batterij.
Het eenmaal een minuut eruit halen en weer terugplaatsen van de accu, kán een mogelijke oplossing van het probleem zijn.
- Notebook valt uit of de batterij laadt niet goed op.
De batterij zit mogelijk niet goed vast.
Het eenmaal volledig eruit halen en weer terugplaatsen van de accu, kán een mogelijke oplossing van het probleem zijn.
2. Toetsen
Toetsen geven verkeerde karakters
Het kan voorkomen dat de toetsen niet correct werken en andere karakters genereren dan verwacht.
De oorzaak is vaak een verkeerde taal-instelling (layout) van het toetsenbord.
Het toetsenbord staat standaard ingesteld op Verenigde Staten (internationaal).
De layout van het toetsenbord is op sommige laptops echter United Kingdom (UK).
De toetsen kunnen eenvoudig aangepast worden aan de juiste layout van het toetsenbord met de volgende wijzigingen:
1. Ga naar Start>(Windows-)Instellingen>Tijd en taal>Taal>
2. Kies bij Windows weergavetaal voor Nederlands.
3. Ga naar Voorkeurstalen
4. Klik op Nederlands> en kies dan voor Opties
5. Voeg bij Toetsenborden het toetsenbord Verenigd Koninkrijk QWERTY toe
6. Verwijder het toetsenbord Verenigde Staten (internationaal) QWERTY